AZETA obsługa klienta: [email protected] | 225210157

Jak dynie wpływają na Twoje ciało i cerę? Poznaj 5 prozdrowotnych właściwości dyni!


Jak dynie wpływają na Twoje ciało i cerę? Poznaj 5 prozdrowotnych właściwości dyni!

Sezon na pyszne dynie pod różnymi postaciami uważamy za otwarty. To w końcu długo wyczekiwany gość jesiennej kuchni, ozdoba wnętrz i symbol halloweenowych zabaw. Nie dość, że są smaczne, to do tego skrywają w sobie multum prozdrowotnych właściwości i pozytywnie wpływają na kondycję naszego organizmu, w tym także skóry. Jesteście ciekawi, jakie benefity niesie ze sobą spożywanie dyni? Sprawdźcie!

 

  • Dynie mają zbawienny wpływ na skórę

Dynie pełne są przyjaznych dla skóry substancji odżywczych. To przede wszystkim niezbędne nam witaminy C oraz E, a do tego moc beta-karotenu.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, nie jest naturalnie wytwarzana w naszym organizmie. Dlatego niezbędna jest jej suplementacja – owoce, warzywa czy suplementy diety sprawdzą się w tym przypadku znakomicie. Tak samo jak tytułowe dynie! Ważną funkcją witaminy C jest wsparcie produkcji kolagenu, dzięki któremu skóra staje się jędrna i sprężysta. Podano, kwas askorbinowy przyspiesza gojenie się ranek skóry, a nawet zapobiega powstawaniu... siniaków!

Witaminy E to przede wszystkim wręcz doskonałe przeciwutleniacze, a połączone z witaminą C wspólnie chronią skórę przed wysuszeniem i uszkodzeniami spowodowanymi przez słońce. Beta-karoten, czyli prowitamina zamieniająca się w niezbędną nam witaminę A, chroni skórę przed promieniami UV i przyspiesza proces gojenia się oparzeń słonecznych.

 

  • Dynie działają przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo

Beta-karoten jest także silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu niweluje ilość wolnych rodników w naszych organizmach. Dodatkowo odgrywa ważną rolę przy ochronie zdrowych komórek. Najwięcej beta-karotenu znajduje się w miąższu dyni i to dzięki niemu ma żółtawe zabarwienie.

Chociaż nie ma jednej „superżywności”, która może zapobiegać rakowi, a niektóre czynniki ryzyka raka nie są związane z dietą, istnieją dowody na to, że zdrowa dieta może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Beta-karoten, a także witaminy A i E mogą chronić przed niektórymi nowotworami – m.in. takimi jak rak piersi, co jest szczególnie ważne w czasie takim, jak ten – w końcu obchodzimy miesiąc świadomości raka piersi!

 

  • Pestki dyni pomagają regenerować organizm po treningu

Niezależnie, czy będziesz zajadać się pestkami dyni w jogurcie, w sałatce czy jako samodzielną przekąską, to strzał w dziesiątkę po intensywnym treningu. Pestki pełne są cynku i białka, czyli dwóch składników odżywczych, które niezbędne są przy regeneracji mięśni.  Najlepiej spożywać je na ok. 45 minut po treningu – wtedy pestki dyni działać będą na nas najlepiej.

 

  • Na zdrowe serce – dynia!

Dynia zawiera różnorodne, prozdrowotne składniki odżywcze, które korzystnie wpływają na zdrowie serca. Pełne są nie tylko wspomnianej witaminy C, ale także szczególnie ważnych dla kondycji serca składników, jak potas czy błonnik.

Badania wskazują na to, że osoby przyjmujące większe ilości potasu wydają się mieć niższe ciśnienie krwi i zmniejszone ryzyko udaru. Jak już wspomnieliśmy, dynie są świetnym, źródłem, przeciwutleniaczy. To dzięki nim ten „zły“ cholesterol LDL nie utlenia się. Wysoki poziom LDL zwiększa ryzyko chorób serca, a m.in. dynie przeciwdziałają powodowanym przez niego zmianom.

 

  • Dynia zwalcza pasożyty i działa przeciwwirusowo

Pestki dyni od dawna są używane jako tradycyjne lekarstwo przeciw... pasożytom – zwłaszcza tasiemcom. To dzięki kukurbitacynie, która przyspieszają usuwanie pasażerów na gapę z organizmu. Związek ten skutecznie paraliżuje pasożyty, dzięki czemu organizm jest w stanie szybko je wydalić.

 

Wiele z dobroczynnych substancji, które znajdują się w dyni i jej pestkach, można znaleźć w suplementach diety od znanych marek. Szeroką gamę suplementów, witamin i minerałów znajdziesz w naszym e-skepie dla zdrowia i urody Azeta.pl

Porady Azety

Artykuły

Tryb poziomy jest niedostępny.
Użyj trybu portretowego.