AZETA obsługa klienta: [email protected] | 225210157

Jak przygotować się na zimę? Porady farmaceuty!


Jak przygotować się na zimę? Porady farmaceuty!

Wielkimi krokami nadchodzi zima. Pogoda robi się coraz bardziej ponura, dociera do nas mniej słońca, a wirusy i bakterie tylko świętują.  Jednak odpowiedni styl życia i dbanie o siebie mogą pomóc w pozbyciu się wszelkich niebezpieczeństw. Gintarė Paulauskaitė, farmaceutka Azety, radzi, jak stawiać czoła zimowym zdrowotnym wyzwaniom!

 

Dlaczego zima często staje się trudnym okresem dla układu odpornościowego?

Zmienna i ciężka pogoda, obniżona dieta z powodu rzadszego spożywania świeżych warzyw oraz owoców, brak światła słonecznego – to wszystko jest prawdziwym sprawdzianem dla naszego układu odpornościowego. Ale jeśli układ odpornościowy jest silny, żaden upadek czy wahania nie są dla niego wyzwaniem.  Odporność to reakcja ochronna organizmu, która pomaga naszemu organizmowi walczyć z czynnikami, które na niego wpływają. Osłabiony układ odpornościowy powoduje szereg problemów: od złego samopoczucia po niezdolność do pracy. Dodatkowo pragnę podkreślić, że stres, napięcie i zmęczenie osłabiają naszą odporność nie mniej niż pogarszająca się pogoda. Stres zmniejsza aktywność limfocytów i produkcję przeciwciał. 

 

Jak najlepiej wzmocnić odporność w okresie jesienno-zimowym?

Ważne jest, aby dobrze się odżywiać (w jedzeniu nie może brakować witamin, trzeba jeść więcej tłustych ryb, zrezygnować z fast foodów), ćwiczyć, jak najbardziej zredukować napięcie nerwowe, unikać stresu. Należy również pamiętać o profilaktyce przeziębień – jesienią i zimą szczególnie warto sięgnąć po suplementy wzmacniające odporność. 

Jeśli dieta jest niewystarczająca, jesz mało świeżych warzyw i owoców, konieczne jest uzupełnienie witamin. Chodzi przede wszystkim o witaminę C, a także multiwitaminy. Preparaty z Echinacea purpurea poprawiają również odporność. Udowodniono naukowo, że stymulują układ odpornościowy i łagodzą objawy przeziębienia, podobnie jak naturalny antybiotyk. Echinacea jest zwykle łączona z witaminą C, a czasem z cynkiem. Taka kombinacja może pomóc skrócić czas trwania przeziębienia, a do tego złagodzić objawy.

Kordyceps chiński to grzyb leczniczy, który wzmacnia cały organizm, a zwłaszcza układ odpornościowy. Zatrzymuje również rozwój wirusów i bakterii (zwykle co najmniej 1,5 g dziennie). Czosnek ma również działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe (istnieją suplementy diety z czosnkiem, które nie mają nieprzyjemnego zapachu). Probiotyki mają jedne z najbardziej wzmacniających odporność – bifidobakterie i bakterie kwasu mlekowego stymulują odporność i doskonale sprawdzają się zarówno przy infekcjach bakteryjnych, jak i pamperwirusowych.

 

W okresie jesienno-zimowym skóra zwykle jest wysuszona. Jak należy się nią zająć o tej porze roku?

Aby przywrócić równowagę nawilżenia skóry, należy stosować łagodne środki myjące i kremy lub balsamy do ciała. Wszystkie produkty do skóry suchej powinny być wolne od mydła, barwników i substancji zapachowych, ponieważ mogą one dodatkowo podrażniać skórę. Azeta poleca środki, które mają neutralne pH, dodawane są aloes, pantenol, różne oleje czy mocznik. Wszystkie te dodatki nie tylko nawilżają skórę, ale także łagodzą i wspomagają jej regenerację i odbudowę. Tym, którzy lubią naturalne środki, polecamy stosowanie rokitnika, masła lub oleju kokosowego, gdy skóra wysycha.

 

Jak możemy poprawiać samopoczucie, aby zima nie okazała się okresem handry?

Kiedy pogoda się ochładza i pojawia się sezonowy smutek, jedzenie zawierające tak zwane hormony szczęścia może pomóc złagodzić obniżony nastrój. Hormony szczęścia najłatwiej pozyskać ze słodkich pokarmów, produkują je również aminokwasy znajdujące się w rybach, drobiu czy jajach. Ważne jest również, aby w naszej diecie nie zabrakło witamin z grupy B (pełne jej są orzechy, mięso, zboża i rośliny strączkowe), a brak cynku i żelaza może prowadzić do poważnej depresji. Nie jest chyba tajemnicą, że podstawą zdrowia i dobrego samopoczucia jest nie tylko zdrowa i zbilansowana dieta, ale także aktywność fizyczna. Dlatego nawet w zimnych porach roku nie należy zapominać o uprawianiu sportu – nie trzeba wcale ćwiczyć intensywnie, wystarczy godzinny spacer z psem na świeżym powietrzu lub kąpiel w basenie. Każdy z pewnością ma jakieś ulubione zajęcie, które można włączyć w poczet aktywności fizycznej. Kochajmy więc siebie, dbajmy o ciało!

 

Zdjęcia użyczyła Paulina Kurowska

Porady Azety

Artykuły

Tryb poziomy jest niedostępny.
Użyj trybu portretowego.